Det føderale jobbrapporten gir oss ikke alltid innsikt i hva det er som å finne arbeidstakere eller å søke jobber. De siste årene har det skjedd mye på begge sider av ligningen, og dette kan gjøre matchmaking-prosessen vanskelig.
I løpet av størstedelen av 2023 følte selskaper at en resesjon lå og lure rundt hjørnet, alltid bare måneder unna. Kanskje ikke… men kanskje.
“Det føltes som om vi gikk på eggeskall. Alle holdt pusten og ventet på at noe skulle skje,” sa John Asdell, visepresident i rekrutterings- og talentfirmaet Robert Half. Han sa at arbeidsgivere tenkte at kanskje vi ikke burde ansette så mye.
For jobbsøkere kan dette være frustrerende.
Ta Frederique Bazin, som er 49 år gammel og bor i nærheten av Boston. Hun ble sagt opp fra jobben sin innen markedsføring og kommersiell strategi i fjor vår. Siden da har hun søkt på 106 stillinger og mottatt avslagsmeldinger fra omtrent halvparten.
“En fjerdedel av dem forsvinner i et svart hull. Og kanskje en annen fjerdedel har det vært noe form for engasjement,” sa hun.
Når Bazin får en jobbintervju, tar prosessen lang tid. Som en jobb hun er finalist til – i løpet av flere måneder har hun møtt flere ledere og gitt en panel-presentasjon. Så stoppet selskapet ansettelsen forrige uke.
“Jeg har kanskje brukt totalt 25 timer på denne rollen som nå er utsatt i ytterligere seks måneder,” sa hun.
Det er vanskelig å vite hvorfor. Hun lurer på om de holder henne på sidelinjen mens de leter etter noen yngre eller billigere.
Den triste sannheten er at mange selskaper bryr seg ikke om hvordan ansettelsesprosessen føles for jobbsøkere.
“Noen organisasjoner har aldri problemer med å ansette,” sa Susan LaMotte, administrerende direktør i konsulentfirmaet Exaqueo. Kanskje de har et sterkt merke eller aldri mangler søkere. “De er de som virker å nedprioritere kandidatenes opplevelse,” sa LaMotte.
Og noen selskaper kan ha tenkt at når arbeidsmarkedet blir kjøligere, vil de få overtaket, sa Asdell i Robert Half.
“De går ut i markedet og forventer at det vil være flere søkere enn det var i ’21 og ’22, og jeg tror de er noe skuffet,” sa han.
Arbeidsgivere med en udekket lyst til å ansette antok at de ville ha mange gode alternativer i år. Det viser seg at de selv er blant alternativene.
“Veldig talentfulle kandidater får flere tilbud når man prøver å ansette dem,” sa Asdell. “Det er fortsatt konkurransedyktig.”
Men det er også konkurransedyktig for jobbsøkere. Med fjernarbeid er det flere muligheter, men det betyr også mer kamp mot andre. Karriereveileder Eliana Goldstein sa at når dette skjer, kan arbeidsgivere utnytte fjernarbeid til sin fordel.
“Så du er basert i New York og jeg skal ansette noen i Birmingham, Alabama, og kunne betale dem en potensielt lavere lønn som vil være fordelaktig,” sa hun.
På mange måter virker det som om både arbeidsgivere og jobbsøkere føler seg litt maktesløse.
Vi kan ikke måle følelser, men vi kan måle hvem som teknisk sett har overtaket – i det minste veldig bredt. Aaron Sojourner, en arbeidsøkonom ved Upjohn Institute for Employment Research, har et tall for dette: arbeidsmaktforholdet.
Du tar antallet ansatte som slutter, som sier: “Behold jobben din, jeg trenger den ikke.” Del det på antallet ansatte som blir sagt opp, der arbeidsgiveren sier: “Vi trenger deg ikke.”
“Det forholdet er på et rekordhøyt nivå,” sa Sojourner.
Det betyr at arbeidsgivere trenger arbeidstakere mer enn arbeidstakere trenger arbeidsgivere.
Men å lete etter ny jobb og prøve å ansette en ny person er bare vanskelig, kanskje til og med ubehagelig, deler av livet.
Uansett hva arbeidsmarkedstallene sier.
Ofte stilte spørsmål basert på hovedtemaene og informasjonen presentert i artikkelen:
1. Hva er det vanskeligste med ansettelsesprosessen for jobbsøkere?
– For jobbsøkere kan det være frustrerende å få avslag eller oppleve at prosessen tar lang tid. Mange opplever også mangel på tilbakemeldinger og usikkerhet om grunnen til avslag.
2. Hvorfor bryr ikke mange selskaper seg om jobbsøkernes opplevelse?
– Noen organisasjoner har et sterkt merke og får alltid mange søkere, så de nedprioriterer ofte kandidatenes opplevelse. Andre selskaper kan anta at de vil ha et overtak når arbeidsmarkedet blir kjøligere, men oppdager at de selv er blant konkurrentene.
3. Hvordan kan arbeidsgivere dra nytte av fjernarbeid i ansettelsesprosessen?
– Med fjernarbeid er det flere muligheter, men det betyr også mer konkurranse. Arbeidsgivere kan utnytte fjernarbeid til sin fordel ved å ansette personer fra områder med lavere lønninger.
4. Hva er arbeidsmaktforholdet og hva sier tallene om dette?
– Arbeidsmaktforholdet er forholdet mellom antallet ansatte som slutter og antallet som blir sagt opp. Nåværende tall indikerer at arbeidsgiverne trenger arbeidstakere mer enn arbeidstakere trenger arbeidsgivere.
Definisjoner for nøkkelbegreper og jargon brukt i artikkelen:
– Resesjon: En periode med økonomisk nedgang som varer flere måneder og er preget av redusert produksjon, sysselsetting og lønn.
– Kandidatopplevelse: Opplevelsen en jobbsøker har gjennom hele ansettelsesprosessen, inkludert søknadsskjema, intervjurunder og kommunikasjon med arbeidsgiver.
– Arbeidsmaktforhold: Forholdet mellom arbeidsgivere og arbeidstakere på arbeidsmarkedet, som viser hvem som har overtaket.
Suggested related links to the main domain:
Upjohn Institute for Employment Research
Robert Half
Exaqueo