Den utrolige fremtiden til EdTech og behovet for fremtidige ferdigheter

EdTech oppstartsbedrifter, drevet av risikovillig kapital, har blitt kraftige verktøy som tilbyr innovative alternativer til tradisjonell læring. Disse selskapene har utnyttet digitale plattformer for å demokratisere læring og gir håp om en lysere fremtid på det afrikanske arbeidsmarkedet.

På Mastercard EdTech Conference i Abuja dominerte et kritisk spørsmål diskusjonene: Hvordan kan EdTech forberede studenter på jobber som kanskje ikke en gang eksisterer ennå? Denne bekymringen understreker den sanne målingen av disse initiativenes suksess.

Ifølge Verdensbanken produserer Afrika 10 millioner nyutdannede årlig fra 668 universiteter, men kontinentets økonomi kan bare ansette tre millioner nyutdannede hvert år.

Å bygge bro over denne kløften krever å bygge sterkere relasjoner mellom akademia og næringslivet, sa Dr. Nkemdilim Iheanachor, akademisk direktør ved Lagos Business School, under en panelsesjon på mandag. “På vår side prøvde vi å lukke gapet mellom klasseromsundervisning og industrielle krav.”

Den virkelige testen av EdTechs suksess ligger i jobbskaping, ikke tilgang til utdanning. Afrika forventes å levere den største andelen av fremtidige arbeidere i verden innen 2100. Å utvikle fremtidige arbeidere med etterspurte og futuristiske digitale ferdigheter vil lukke det digitale gapet og hjelpe afrikanere til å konkurrere globalt.

“Det ubesvarte spørsmålet er EdTech for hva?” spurte Tochukwu Ezeukwu, regional direktør for African Venture Philanthropy Alliance (AVPA) i kulissene av arrangementet. “Alle disse samtalene ender bare på én måte – hvordan afrikanere kan få eller skape jobber.”

Fremtidens arbeid har lenge beveget seg mot mer etterspurte stillinger drevet av teknologi, takket være koronapandemien i 2020. Dette bidro til en økning på 81 millioner dollar i EdTech-finansiering i 2021. En rapport om arbeidsplasslæringstrender for 2021 av Udemy avslørte at industrien har økt etterspørselen etter dataanalyse og ferdigheter innen datavitenskap.

Mens fjernundervisning og kompetanseutvikling innen dataanalyse, AI og automatisering viser EdTechs potensial, er ytterligere fremskritt avgjørende.

“Vi trenger tekniske ferdigheter for å transformere kontinentet vårt”, sa Hendrina Doroba, avdelingsleder for utdanning og kompetanseutvikling ved AfDB. “Vi må begynne å vurdere beredskapen vår for fremtiden.”

Vanlige spørsmål basert på hovedtemaene og informasjonen presentert i artikkelen:

1. Hva er EdTech?
EdTech står for Educational Technology, som refererer til bruk av teknologi og digitale plattformer i utdanningssektoren.

2. Hvilke fordeler tilbyr EdTech-startups?
EdTech-startups tilbyr innovative alternativer til tradisjonell læring og demokratiserer tilgangen til utdanning. De hjelper også med å utvikle digitale ferdigheter som er ettertraktede i fremtidens arbeidsmarked.

3. Hvorfor er det viktig å bygge sterke relasjoner mellom akademia og næringslivet?
Sterke relasjoner mellom akademia og næringslivet bidrar til å lukke gapet mellom klasseromsundervisning og industrikrevende ferdigheter. Dette er avgjørende for å forberede studenter på jobber i et stadig skiftende arbeidsmarked.

4. Hva er hovedutfordringen for EdTech i Afrika?
Hovedutfordringen for EdTech i Afrika er å sikre at det skapes jobber for nyutdannede. Til tross for tilgang til utdanning, er det begrenset sysselsetting for nyutdannede i kontinentets økonomi.

5. Hvilke ferdigheter er ettertraktede i fremtidens arbeidsmarked?
Fremtidens arbeidsmarked krever etterspurte digitale ferdigheter, spesielt innen dataanalyse, AI (kunstig intelligens) og automatisering.

Definisjoner for nøkkelbegreper og fagspråk brukt i artikkelen:

1. EdTech: Forkortelse for Educational Technology, som refererer til bruk av teknologi og digitale plattformer i utdanningssektoren.

2. Risikovillig kapital: Investeringer eller finansiering fra investorer som er villige til å ta høy risiko for å få høyere avkastning på investeringen.

3. Demokratisering av læring: Å gjøre utdanning mer tilgjengelig og inkluderende for alle, uavhengig av geografisk beliggenhet eller økonomisk bakgrunn.

4. Jobbskaping: Prosessen med å generere nye arbeidsplasser som svarer på behovene i et økonomisk system eller samfunn.

5. Digitalt gap: Ulikheten mellom de som har tilgang til og ferdigheter i bruk av digitale teknologier, og de som ikke har det.

Foreslåtte relaterte lenker til hoveddomenet (ikke undernettsteder) med følgende format: lenkenavn
Mastercard
Verdensbanken
Udemy
AfDB

Merk: Sjekk at URL-adressene er gyldige før du inkluderer dem.