Forbrukertillit i USA øker, men bekymringer vedvarer

En ny rapport viser at tilliten blant forbrukere i USA har økt noe de siste månedene, men det fremkommer fortsatt bekymringer, ifølge en fersk rapport. The Conference Board, en bedriftsforskningsorganisasjon, publiserte på tirsdag en rapport om dagens tilstand for forbrukertillit som viser at indeksnummeret “steg i august til 103,3 (1985=100), fra en revidert oppadstigende 101,9 i juli”.

Forbrukeres vurdering av nåværende forretnings- og arbeidsmarkedsforhold ble forbedret til 134,4 fra 133,1 i juli, ifølge rapporten. Forventningsindeksen, basert på forbrukernes kortsiktige utsikter for inntekt, forretning og arbeidsmarkedsforhold, forbedret seg også i august til 82,5. Rapporten påpeker imidlertid at noen bekymringer om amerikansk økonomi fortsatt vedvarer blant forbrukerne.

“Selv om hovedindeksen har forbedret seg, har forbrukernes vurdering av nåværende arbeidssituasjon svekket seg, og vurderingen av arbeidsmarkedet fremover er mer pessimistisk. Dette reflekterer sannsynligvis den økende arbeidsledigheten. Forbrukerne var også litt mindre positive med tanke på fremtidige inntekter,” sa Dana M. Peterson, økonomidirektør hos The Conference Board, ifølge rapporten.

Rapporten bemerket at tilliten blant forbrukere under 35 år hadde sunket i august, mens den hadde økt blant de over 35 år. “Til tross for den generelle forbedringen i hovedindeksen, sank tilliten blant forbrukere med en inntekt på mindre enn 25 000 dollar. På en rullerende seks måneders basis var det de som tjente over 100 000 dollar som hadde størst tillit. Tilliten blant forbrukere som tjente mellom 15 000 og 24 900 dollar fortsatte å synke og var nesten like lav som for de som tjente mindre enn 15 000 dollar,” sa Peterson.

Ifølge Peterson var forbrukerne bekymret for “den økonomiske uroen på finansmarkedene tidlig i august”. De høye kostnadene av livsnødvendigheter fortsetter også å svekke amerikanernes spareevne og dempe forbrukertilliten, til tross for at inflasjonen har avtatt fra toppen i 2022.

Denne artikkelen inkluderer rapportering fra The Associated Press.

En vanlig stilisert og stilfull utgave av FAQ-seksjonen basert på hovedtemaene og informasjonen presentert i artikkelen:

Hva er den ferske rapporten om?
Den ferske rapporten, utgitt av The Conference Board, en bedriftsforskningsorganisasjon, handler om dagens tilstand for forbrukertillit i USA. Rapporten gir innsikt i forbrukernes holdninger og perspektiver på nåværende og fremtidige forretnings-, arbeidsmarkeds- og økonomiske forhold.

Hva viser rapporten om forbrukertillit i USA?
Rapporten viser at forbrukertilliten har økt noe de siste månedene i USA. Indeksnummeret steg til 103,3 i august, sammenlignet med 101,9 i juli. Forbrukernes vurdering av nåværende forretnings- og arbeidsmarkedsforhold forbedret seg også, mens det også er noen bekymringer om amerikansk økonomi blant forbrukerne.

Hva påpeker rapporten om forventningene til forbrukerne?
Rapporten påpeker at forventningsindeksen, basert på forbrukernes kortsiktige utsikter for inntekt, forretning og arbeidsmarkedsforhold, også forbedret seg i august til 82,5. Imidlertid er forbrukernes vurdering av nåværende arbeidssituasjon svekket, og vurderingen av fremtidige inntekter er også noe mer pessimistisk.

Hvilke bekymringer har forbrukerne ifølge rapporten?
Ifølge rapporten bekymrer forbrukerne seg for den økende arbeidsledigheten og den økonomiske uroen på finansmarkedene i august. Høye levekostnader fortsetter også å påvirke amerikanernes spareevne og dempe forbrukertilliten.

Hvordan påvirkes tilliten blant forskjellige grupper av forbrukere i USA?
Rapporten bemerker at i august hadde tilliten blant forbrukere under 35 år sunket, mens den hadde økt blant de over 35 år. Forbrukere med lavere inntekt var også mindre tillitsfulle sammenlignet med de med høyere inntekt.

Hvilken kilde har rapporten inkludert i sin rapportering?
Rapporten inkluderer rapportering fra The Associated Press, en ledende amerikansk nyhetsbyrå.

Suggested related link: The Conference Board