Over de siste seks månedene har overskriftene fortalt historien: Oklahoma står overfor en alvorlig mangel på arbeidskraft. Bedriftsledere over hele staten forteller oss at vi må ha en betydelig arbeidsstyrke som er klar til å jobbe for å kunne vokse virksomhetene deres. En nylig paneldebatt moderert av presidenten ved Oklahoma State University, Kayse Shrum, var opplysende. Bedriftsledere fra virksomheter som representerer 5 milliarder dollar i økonomisk produksjon, snakket utvetydig. De gjorde det klart at fremtiden for virksomhetene deres er avhengig av Oklahomas evne til å produsere en kompetent arbeidsstyrke.
Den umiddelbare behovet for kvalifiserte arbeidere er en betydelig hindring for statens langsiktige økonomiske vekst og velstand. Derfor må Oklahoma fokusere ressursene sine på å utvikle strategier for å takle denne utfordringen og sikre at tilstrekkelig med kvalifiserte arbeidstakere møter kravene i arbeidsmarkedet.
For å takle denne umiddelbare utfordringen har vi identifisert flere avgjørende tiltak. Først og fremst må vi modernisere læreplanen slik at den samsvarer med de nyeste fremskrittene innenfor STEM-feltene. Ved å tilby en oppdatert læreplan som gjenspeiler jobbtrender i bransjen, kan vi ruste studentene med etterspurte ferdigheter.
Vi må også lytte til bransjelederne. Ved å involvere eksperter i programutviklingsprosessen kan vi sikre at kandidatene har de presise ferdighetene og kunnskapen som etterspørres i arbeidsmarkedet. Etablering av bransjeråd bestående av ledere fra nøkkelområder vil bidra til å utvikle skreddersydde programmer som fokuserer på studenter og karriereutvikling.
Det er også viktig å maksimere tilgangen til programmer. Fleksible læringsmuligheter som online-kurs, deltidsprogrammer og kveldsklasser fjerner hindringer for utdanning og gir en mulighet for enkeltpersoner fra alle bakgrunner til å skaffe seg nødvendige ferdigheter for givende karrierer.
Praktiske erfaringer er avgjørende. Betydningen av praksisplasser, samarbeidsprogrammer og samarbeid med næringslivet for å forbedre klasseromsundervisningen kan aldri undervurderes. Når studentene kan bruke kunnskapen sin i praktiske omgivelser, får de en flying start i sine valgte yrker. Det er en vinn-vinn-situasjon for studentene og bedriftene.
Ved OSU tilbyr vi 60 programmer innenfor polyteknisk utdanning, inkludert gjennom OSU Institute of Technology (OSUIT). OSUIT har direkte samarbeid med industrien og tilpasser programmene sine til deres behov siden syv tiår. 90% av kandidatene får jobb før de er ferdige med studiene.
Gjennom OSU Polytech vil vi tilby et praktisk alternativ til tradisjonelle studieprogrammer og bedre ruste studentene våre med nødvendig kunnskap, ferdigheter og førstehåndserfaring for å lykkes innen tekniske og ingeniørfag fra dag én. Vi har mobilisert ressursene våre og konsentrert innsatsen på tvers av OSU-systemet for å takle denne utfordringen.
Med innsikt fra næringslivsledere kan vi sørge for en effektiv og kompetent STEM-arbeidsstyrke for viktige stillinger i voksende industrier, inkludert luftfart, energi, helsevesen, avansert produksjon og jordbruk.
Med en kunnskapsrik og kompetent arbeidsstyrke vil Oklahoma beholde og tiltrekke seg virksomheter og investeringer, fremme økonomien vår og generere velstand for befolkningen i Oklahoma.
Vanlige spørsmål basert på hovedtemaene og informasjonen presentert i artikkelen:
Spørsmål 1: Hvilken utfordring står Oklahoma overfor når det gjelder arbeidskraft?
Svar: Oklahoma står overfor en alvorlig mangel på arbeidskraft.
Spørsmål 2: Hva er konsekvensene av den umiddelbare mangelen på kvalifiserte arbeidere?
Svar: Den umiddelbare behovet for kvalifiserte arbeidere er en betydelig hindring for statens langsiktige økonomiske vekst og velstand.
Spørsmål 3: Hva er noen av tiltakene som foreslås for å takle denne utfordringen?
Svar: Noen av tiltakene som foreslås inkluderer modernisering av læreplanen for å matche de nyeste fremskrittene innen STEM-feltene, involvering av bransjeledere i programutviklingen, maksimering av tilgangen til programmer gjennom fleksible læringsmuligheter og betydningen av praktiske erfaringer gjennom praksisplasser og samarbeid med næringslivet.
Spørsmål 4: Hva tilbyr OSU (Oklahoma State University) innen polyteknisk utdanning?
Svar: OSU tilbyr 60 programmer innenfor polyteknisk utdanning gjennom OSU Institute of Technology (OSUIT). OSUIT har direkte samarbeid med industrien og tilpasser programmene sine til deres behov.
Spørsmål 5: Hvorfor er det viktig å ha en kunnskapsrik og kompetent arbeidsstyrke i Oklahoma?
Svar: Med en kunnskapsrik og kompetent arbeidsstyrke vil Oklahoma beholde og tiltrekke seg virksomheter og investeringer, fremme økonomien og generere velstand for befolkningen i staten.
Definisjoner for noen nøkkeluttrykk og faguttrykk brukt i artikkelen:
1. STEM: Science, Technology, Engineering, and Mathematics (naturvitenskap, teknologi, ingeniørfag og matematikk) – refererer til fagområder som er relatert til vitenskapelig forskning, teknologiutvikling, ingeniørvitenskap og matematisk analyse.
2. Polyteknisk utdanning: Utdanning som fokuserer på anvendelsen av vitenskapelige og teknologiske prinsipper innenfor en praktisk og yrkesrettet tilnærming.
3. Læreplan: Planen som beskriver hvilke emner, ferdigheter og kunnskaper som skal bli undervist i et bestemt kurs eller program.
4. Bransjeråd: En gruppe bransjeledere og eksperter som samarbeider med utdanningsinstitusjoner for å gi råd, veiledning og innsikt relatert til utforming og utvikling av relevante utdanningsprogrammer.
Foreslåtte relaterte lenker til hoveddomenet:
– Oklahoma State University
– OSU Institute of Technology