Endring i arbeidsmarkedet for musikkbransjen etter nedskjæringer hos store selskaper

Etter at Laura Gonzalez mistet jobben som Spotify software engineer i desember, da den populære strømmetjenesten kuttet 1500 ansatte i sin tredje runde med nedskjæringer i 2023, har hun slitt med å finne sin plass i en skiftende musikkbransje.

Gjennom jobbannonser og intervjuer har Gonzalez observert at stillinger innen public relations, medie og strømmetjenester blir færre, mens sosiale medier og billettsalg forblir relativt robuste. “Det er skremmende, jeg skal ikke lyve,” sier Gonzalez, en sanger og gitarist fra San Diego som fronteshoegaze-bandet Memory Leak. Hun legger til at konkurransen er voldsom, og nevner at hun i løpet av sitt ettårige opphold i Spotify jobbet med å bygge inntektskilder for artister utover royalties. “Jeg måtte plutselig sette meg inn i og friske opp kunnskap om emner jeg ikke hadde tenkt på siden jeg var på universitetet, som datastrukturer og algoritmer.”

For musikkbransje-jobbsøkere har arbeidslandskapet nylig tatt en uventet vending. De siste årene, drevet av strømmetjenestevekst og et rush i etterspørsel under COVID-19-hjemmekarantene, har plateselskaper, digitale tjenesteleverandører (DSP-er) og andre strømmefokuserte selskaper ekspandert og ansatt flere. Men UMGs styreleder, Lucian Grainge, har advart de ansatte i månedsvis om at verdens største plateselskap står overfor store kostnadskutt.

Derfor bør jobbsøkere med erfaring innen musikkbransjen og kompetanse innen HR, finans eller andre overførbare ferdigheter vurdere lavkonjunkturresistente sektorer som helseforsikring, ifølge Pieter Wolter, grunnlegger av The Music Recruiters, et rekrutteringsselskap i Amsterdam som kobler musikkbransjeeksperter til jobbmuligheter. Han forventer at det vil bli jobbvekst innen kunstig intelligens, dataanalyse og metaverse, men kanskje ikke umiddelbart.

“Det betyr ikke at alle de som har blitt permittert lett kan omstille seg til disse områdene. Dette vil avhenge av nettverk og erfaring,” sier han. “Det er tydelig at musikkindustrien forandrer seg. Det er ingen enkeltområde hvor jeg er klar over sterk ansettelse, som man kunne ha sett tidligere hos digitale distributører eller teknologiske eksplosjoner som noen ganger skjer.”

Det er likevel lyspunkter i bransjen. Jon Loba, BMGs nye president for frontline-recording, kunngjorde forrige måned at han umiddelbart ville styrke sitt A&R-team i Los Angeles. (I oktober måtte det Berlin-baserte plateselskapet og forlaget si opp 30 ansatte som en del av det administrerende direktør Thomas Coesfeld kalte “en strategi for fremtidig vekst.”). I tillegg har rekordstore turnéer med Taylor Swift og Beyoncé hjulpet til med å skape “mange gode vekstmuligheter for fremtiden” på konsertsiden, ifølge Michael Rapino, president og CEO i Live Nation, som fortalte investorer i august i fjor.

“Jobber vil se annerledes ut, og det vil bli mer konkurranse, men jeg tror ikke vi trenger å bli helt paniske,” sier Andreea Magdalina, direktør for Coachella-samfunnet og grunnlegger av shesaid.so, et musikkbransjefellesskap for kvinner og personer med ikke-konvensjonell kjønnsidentitet, som har en online jobbportal. “Det som er tøft er for folk som leter etter jobber nå, fordi ting skifter veldig fort. Markedet er inne i en konsolideringsfase.”

I mellomtiden melder nettbaserte rekrutterere om en dystre situasjon i bransjen. Sammen med nylige oppsigelser hos DSP-er og plateselskaper har musikkjournalistikk fått hardt slag, med Conde Nast som nedskalerer Pitchfork, og aviser som Los Angeles Times som sier opp underholdningsskribenter og redaktører. Ifølge Julia Pollak, selskapets sjeføkonom, har nylige musikkrelaterte jobbmuligheter på ZipRecruiter vært innen undervisning, terapi eller juniorstillinger.

“Det skjer ikke en enorm vekst i disse bransjene,” sier hun. “De mer attraktive jobbene som musikkmanager med høy lønn, er det veldig lite av.”

Gonzalez, som har lagt merke til de samme trendene i løpet av to måneders arbeidsledighet, har utvidet sin jobbsøkning: “Jeg er håpefull om at jeg kan finne noe der jeg kan ha en innvirkning, enten det er innen musikkbransjen eller en annen bransje. Det er en læringsprosess uansett.”

Vanlige spørsmål basert på hovedtemaene og informasjonen som presenteres i artikkelen:

1. Hvilke endringer har det vært i musikkbransjen i løpet av COVID-19-pandemien?
2. Hva er noen av de utfordringene jobbsøkere innen musikkbransjen står overfor?
3. Hvilke sektorer anbefales for jobbsøkere med musikkbransje-erfaring og overførbare ferdigheter?
4. Forventes det jobbvekst innen kunstig intelligens, dataanalyse og metaverse?
5. Hva er noen av lyspunktene i musikkbransjen, til tross for nedbemanninger?
6. Hvordan beskriver Andreea Magdalina situasjonen for jobbsøkere i musikkbransjen nå?
7. Hvilke bransjer har opplevd vekst innen musikkrelaterte jobber?

Nøkkelord og jargon:

1. Strømmetjeneste: en tjeneste som tillater streaming av musikk eller andre medieformer over internett.
2. Public relations: offentlig kommunikasjon og omdømmehåndtering for en organisasjon eller enkeltperson.
3. Sosiale medier: elektroniske plattformer som brukes til å dele innhold, kommunisere og samhandle med andre brukere.
4. Billettsalg: salg av billetter til arrangementer eller forestillinger.
5. Kunstarter intelligens: anvendelsen av maskinlæring og datasystemer for å utføre oppgaver som normalt krever menneskelig intelligens.
6. Dataanalyse: bruk av matematisk analyse og statistiske metoder for å trekke konklusjoner fra store mengder data.
7. Metaverse: et konsept som refererer til et virtuelt univers som inkluderer forskjellige plattformer, spill og sosiale nettverk som er koblet sammen.

Foreslåtte relaterte lenker:

1. www.themusicrecruiters.com – The Music Recruiters – et rekrutteringsselskap for musikkbransjen.
2. www.coachella.com/community/ – Coachella-samfunnet – et musikkbransjefellesskap for kvinner og personer med ikke-konvensjonell kjønnsidentitet.
3. www.bmg.com – BMG – et plateselskap og forlag.
4. www.livenationentertainment.com – Live Nation Entertainment – et globalt arrangementsselskap.
5. www.pitchfork.com – Pitchfork – en populær musikkpublikasjon.

Vennligst merk at lenkene ovenfor er eksempler og må sjekkes for å sikre at de er gyldige linker til hoveddomenet. Lenker til underdomener bør ikke inkluderes.